Allama Iqbal Poetry – Aqal aur Dill … Reason and Heart!

As-Salam,

Satu puisi yang amat menarik dari Allama Iqbal – penyair terkenal dari Pakistan yang berkisar tentang kepimpinan diri dan kebertanggungjawaban kepada diri sendiri.

Aqal aur Dill … Reason and Heart!

“One day reason said to the Heart:

I am a guide for those who are lost.

I live on the earth, but I roam the skies

Just see the vastness of my reach.

My task in the world is to guide and lead,

I am like Khizar of blessed steps. (The one who shows the right path (way).)

I interpret the book of life,

And through me Divine Glory shines forth!

You are no more than a drop of blood,

While I am the envy of the priceless pearl !!!”

Ir Afzainizam, Narowal, Pakistan

Categories: Uncategorized

How diesel engines work

Source: Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine)

The diesel internal combustion engine differs from the gasoline powered Otto cycle by using highly compressed, hot air to ignite the fuel rather than using a spark plug (compression ignition rather than spark ignition).

Diesel engine

In the true diesel engine, only air is initially introduced into the combustion chamber. The air is then compressed with a compression ratio typically between 15:1 and 22:1 resulting in 40-bar (4.0 MPa; 580 psi) pressure compared to 8 to 14 bars (0.80 to 1.4 MPa) (about 200 psi) in the petrol engine. This high compression heats the air to 550 °C (1,022 °F). At about the top of the compression stroke, fuel is injected directly into the compressed air in the combustion chamber. This may be into a (typically toroidal) void in the top of the piston or a pre-chamber depending upon the design of the engine. The fuel injector ensures that the fuel is broken down into small droplets, and that the fuel is distributed evenly. The heat of the compressed air vaporizes fuel from the surface of the droplets. The vapour is then ignited by the heat from the compressed air in the combustion chamber, the droplets continue to vaporise from their surfaces and burn, getting smaller, until all the fuel in the droplets has been burnt. The start of vaporisation causes a delay period during ignition, and the characteristic diesel knocking sound as the vapor reaches ignition temperature and causes an abrupt increase in pressure above the piston. The rapid expansion of combustion gases then drives the piston downward, supplying power to the crankshaft.[22] Engines for scale-model aeroplanes use a variant of the Diesel principle but premix fuel and air via a carburation system external to the combustion chambers.

Diesel engine cycle

As well as the high level of compression allowing combustion to take place without a separate ignition system, a high compression ratio greatly increases the engine’s efficiency. Increasing the compression ratio in a spark-ignition engine where fuel and air are mixed before entry to the cylinder is limited by the need to prevent damaging pre-ignition. Since only air is compressed in a diesel engine, and fuel is not introduced into the cylinder until shortly before top dead centre (TDC), premature detonation is not an issue and compression ratios are much higher.

Basic components in diesel engine

 

Categories: Uncategorized

Narowal… tempat bekerja yang baru

Salam semua,

Saya telah dapat penugasan khas di Narowal, Pakistan selama setahun. Narowal adalah pekan kecil yang terletak lebih kurang 120 km dari Lahore. Perjalanan ke sana mengambil masa 2 1/2 jam. Lahore ke Mudrike ikut highway.. Mudrike ke Laban Poli jalan kampung bertar sejauh 70 km. Laban Poli ke tempat kerja saya, 8 km, jalan tanah merah… mencabar tu.

Di sini saya lampirkan beberapa foto di Narowal & tempat kerja saya.

Gambar tempat kerja dari rumah

Rumah saya yang belum siap (sebelah kiri)

Rumah bos & expat management member

Pembantu chef, Musa (kiri) & cleaner, Mon (kanan)

Pekan Narowal

Ok la.. Nanti kalau ada masa & gambar baru, saya akan upload lagi..

From Pakistan with love

Ir Afzainizam

Categories: Uncategorized

Kenapa Bertengkar?

December 21, 2009 Leave a comment

Kita selalu kata kita sayang pasangan kita, kita mencintai pasangan kita sepenuh jiwa, tak kira ribut taufan, lautan api, onak duri kita kita harungi bersama. Tapi hakikatnya setiap pasangan selalu bergaduh, bertengkar, saling salah menyalahi hampir setiap hari. Kadang-kadang kita sering bercanggah pendapat tentang hal yang sangat remeh yang boleh diselesaikan jika kita boleh bertolak ansur. Masalahnya masing-masing nak menang dan nak mempertahankan ego masing-masing. Di sini kita akan mempersoalkan pasangan kita, mana janji-janji manismu? Kata nak hidup semati bersama, nak mengharungi suka duka bersama? Semua hilang dalam sekelip mata hanya kerana hal-hal yang kecil.


Yang lebih parah lagi sampai nak bercerai-berai. Katanya lebih baik runtuhkan masjid yang telah lama terbina daripada hidup menderita kerana sudah tidak sehaluan. Wahai insan janganlah kita terburu-buru membuat keputusan. Sebaiknya duduk sekejap dan bermuhasabahlah diri di mana silapnya. Mungkin kita belum mengenali pasangan kita walaupun sudah lama hidup bersama.


Masalah mungkin dapat diselesaikan jika kita kenal siapa LELAKI dan siapa PEREMPUAN. Itu saja? Nampak senang tapi susah nak buat. Tapi tak salah kalau kita cuba daripada kita berpisah atau bermasam muka.

Sebenarnya LELAKI dan PEREMPUAN adalah dua makhluk yang sangat berbeza. Perbezaannya bagaikan dua makhluk asing yang datang daripada planet yang berbeza. Tetapi disebabkan perbezaan inilah mereka boleh hidup bersama. Apa yang perlu kita buat ialah kenali dan fahami perbezaannya.

Makhluk yang bernama LELAKI ini ialah sejenis makhluk yang suka menyendiri bila ada masalah. Mereka lebih suka menyelesaikan masalah dalam kepala sendiri daripada meluahkan atau membincangkannya dengan orang lain terutamanya PEREMPUAN. Mereka seperti menyendiri di dalam sebuah gua yang gelap dan sunyi sambil memikirkan penyelesaian bagi masalah mereka. Kalau orang perempuan perasan, kadang-kadang LELAKI akan diam ketika memandu, baca surat khabar, menonton TV atau melayari internet daripada beramah mesra dengan isteri dan anak-anak.

Bila keadaan ini berlaku PEREMPUAN akan terasa hati, maka akan timbullah pelbagai persoalan dalam kepala, contohnya ’Aku ada buat silap apa-apa ke?’, ’Dah tak sayang aku lagi ke?’ Dan yang paling teruk ’Dia ada perempuan lain ke?’ Andaian-andaian inilah akan mencetuskan bibit pertengkaran kalau PEREMPUAN tak faham LELAKI. Oleh itu, berilah LELAKI masa untuk mereka menyelesaikan masalah mereka. Bila LELAKI diam, PEREMPUAN pun kena diam, bukan berleter. Sabarlah sekejap, mereka akan kembali kepada sedia kala bila masalah mereka dapat diselesaikan. LELAKI akan lebih menghargai PEREMPUAN jika mereka memahami.

Makhluk yang bernama PEREMPUAN pulak lebih suka meluahkan perasaan dan masalah yang mereka alami. Jika mereka diam, maka lebih stesslah jadinya. Sebab itulah ramai PEREMPUAN mengalami tekanan jiwa, ada yang meroyan, ada yang murung. Kalau kita perasan, mereka ini adalah yang jenis yang pendiam dan yang tak pandai nak meluahkan perasaan.

Bila PEREMPUAN meluahkan perasaan kepada LELAKI terutamanya suami di rumah, ramai LELAKI mengangapnya sebagai leteran. Ada LELAKI yang suka bertindak balas dengan apa yang dikatakan oleh PEREMPUAN kerana bagi LELAKI itu adalah serangan mental kepadanya. LELAKI akan cuba menyelesaikan segala permasalahan yang ditimbulkan oleh PEREMPUAN. Dari situlah tercetusnya pertengkaran. Contohnya

PEREMPUAN: Penatnya, semua benda saya kena buat kat office lagi kat rumah lagi!
LELAKI : Kalau susah-susah sangat tak payah kerja, duduk rumah jaga rumah, jaga anak.

PEREMPUAN tidak mengharapkan jawapan yang macam tu, marahnya akan bertambah apatah lagi leterannya. Hanya kerana jawapan itu macam-macam boleh jadi. Dan pergaduhan akan menjadi semakin parah. Syaitan akan bersorak kemenangan.

Apa yang PEREMPUAN harapkan ialah LELAKI mendengar sahaja. Tindakan yang paling baik ialah berilah dia pelukan atau ciuman kerana itu dapat meredakan gelora dihatinya. Kalau nak jawab, jawablah begini:
Kesiannya Sayang penat. Buatlah apa yang termampu, kerja rumah kita buat sama-sama ye! (sambil memeluknya).

Alangkah bahagianya PEREMPUAN jika suaminya bertindak begitu. Bertambah-tambahlah lagi kasih dan sayangnya kepada suami tercinta. Maka PEREMPUAN akan lebih bersedia berkhidmat untuk suaminya walaupun dalam keletihan yang amat sangat. Kan aman rumah tangga. Tidak ada siapa yang ’kalah atau menang’ tetapi ’menang dan menang’

Mulai pada saat ini, fahamilah pasangan anda dan bertindaklah dengan bijak. Memang susah nak mula tapi ingat kesannya amat mendalam. Kebahagiaan kita terletak ditangan kita sendiri.


Sumber rujukan: Men Are From Mars, Women Are From Venus, John Gray.

Tapah, Perak.

Categories: Uncategorized

PENGURUSAN KEWANGAN PERIBADI – NAK TULIS APA…..

November 14, 2009 Leave a comment

Assalamualaikum wbt.

Semoga tuan/puan berada dalam keadaan baik dan sentiasa berada dalam rahmat Allah SWT. Ustaz Adlan telepon saya dan minta untuk saya sumbang artikel untuk pemudaiman.blogspot.com. Pada mulanya, terfikir juga, nak tulis apa. Bincang punya bincang, akhirnya sampai kepada satu ‘conclusion’, mungkin dapat sumbang artikel pasal kewangan Islam. “Tajuk ini besar sangat. Aku bukan graduate dalam financial management, Pak Lan. Aku ni ‘engineer by profession’,” komen saya. Dia kata, “jangan tulis benda yang terlalu teknikal. Sekadar perkongsian tentang bagaimana kewangan peribadi dapat diurus dengan cara yang paling praktikal. Ikut pengalaman hang la…”.

Jadi saya cadangkan tulisan saya akan berkisar tentang:

  1. Apa yang patut kita buat apabila kita nak urus duit kita. Semua kita dah bekerja dan pasti dapat gaji tiap-tiap bulan atau bisnes yang menghasilkan pendapatan berkala. Tapi selalu kita jadi ‘stress’ sebab banyak hutang nak dibayar setiap bulan. Tup-tup duit tak berapa cukup bila sampai hujung bulan.
  2. Macam mana kita nak buat pahala dengan duit dan harta kita. Allah SWT bagi rezeki untuk kita supaya kita uruskan rezeki untuk manafaat di dunia dan akhirat. Kalau kita tak pandai urus rezeki kita, kita akan tergolong dalam golongan yang rugi bukan sahaja di dunia, bahkan di akhirat yang kekal abadi.
  3. Harta & pelaburan yang macam mana yang harus kita beli. Banyak jenis harta & pelaburan. Semuanya untuk kesenangan hidup. Tapi kita selalu dengar serita yang manusia boleh jadi gila sebab harta & pelaburan yang memeningkan kepala. Jadi saya cuba nak kongsi beberapa panduan umum untuk kita semua.
  4. Sedikit pandangan umum bagaimana harta negara dapat diuruskan dengan lebih bijaksana agar kita rakyat Malaysia dapat menikmati kehidupan yang lebih baik hasil pemerintahan yang lebih adil serta saksama.

Tulisan saya bukan untuk ‘promote’ mana-mana pelaburan. Saya juga BUKAN agen mana-mana skim pelaburan. Sekadar melihat baik dan buruk untuk panduan. Kebanyakan kita adalah golongan makan gaji dan pendapatan kita terhad. Tulisan saya cuba berkongsi bagaimana kita boleh mengoptimakan pendapatan kita yang terhad untuk memberi impak yang maksima, insyaallah. Tuan/puan sahabat sekalian dialu-alukan untuk memberi pandangan dan komen atas tulisan saya. Kalau ada salah/silap, dapat ditegur untuk kebaikan bersama. Saya berharap agar saya dapat menyumbang satu artikel santai setiap minggu. Doakan agar Allah SWT member kekuatan agar saya terus istiqamah dalam perjuangan ini.

Salam ukhuwah kepada semua.

Afzainizam, 35009 Tapah, Perak

Categories: Uncategorized

“One million ringgit is nothing” – Satu Pandangan Kritis Dari James Chin (The Malaysian Insider)

Salam,

Sekadar renungan bagi golongan marhen macam kita. Banyak kebenarannya yang perlu dilihat dan difikirkan dalam perspektif yang lebih meluas serta mendalam.

“One million ringgit is nothing” – Satu Pandangan Kritis Dari James Chin (The Malaysian Insider), http://www.themalaysianinsider.com/index.php/opinion/jameschin/30707-one-million-ringgit-is-nothing.

JUNE 27 — The above phrase was allegedly uttered by Tourism Minister Datuk Ng Yen Yen when she was talking about the ministry’s costs in engaging former Formula One team Ferrari boss Jean Todt in promoting Malaysia. You can read it here.

My first reaction is “What Planet are our politicians living on?” Our politicians are really so out of touch with ordinary people. How many people can earn one million in a lifetime?

Let’s see. If you earn RM3,000 a month, you get about RM39,000 a year (including 13th month bonus).  One million ringgit means you have to work about 25 and half years, at the same salary. Okay, maybe 20 years given your salary will increase every year.

So you really have to ask, how come it is so easy to throw a million here and there?

Many of our political leaders do not really have any idea of how ordinary people live, especially the poor, since most of them are well off. Quite a few are born with a gold spoon (even better than a silver one) although the standard rhetoric coming out of their mouth is their concern for the poor.


If political leaders really want to know how real Malaysians live, can I suggest they live for a month in a low cost flat built by the government? As I understand it, there are many empty ones around KL, some quite close to Putrajaya.

Maybe they can move in there with their families and see how real people survive with little.


Far more interesting if political leaders can do a house swap. Let the poor family move into the homes of ministers and they can move in the opposite direction. If any political leader does this, he or she can have my vote in the 13th general elections.

In this country we treat political leaders as our “masters”, especially ministers. In any other developed country, they might not dare to lord it over their voters.

Unfortunately, I suspect this is not only at the ministerial level. It seems to be culture in the entire civil service.

Government departments are known to spend lavishly on conference and training workshops in some of the leading hotels in town. In fact, I am almost certain that some of these hotels’ F&B will not survive without government business.



Millions were spent on the launching of the various growth corridors. Millions are spent annually on these sort of events. In almost all cases, there is no direct benefit to the economy.

You really have to ask if this sort of wastage is acceptable to the rakyat, as in the taxpayers. Many of these workshops can be conducted internally – most government departments have large conference and meeting rooms, and there really isn’t a need to hold these sorts of things in a hotel. The only conclusion :

  1. The civil service has too much money
  2. Civil servants enjoy a day (or two) out of office
  3. Politicians love events held in hotels
  4. Civil servants do not have event management skills, or
  5. all of the above

The kind way of looking at this is that the government is helping the local economy by spending money.

But this argument doesn’t hold water since this sort of spending does not really add value to the economy other than the bottom line of the hotels concerned.

The money could be better used for things like education, health care and infrastructure like hospitals and schools. Every year we read schools are falling down, or equipment in rural schools in East Malaysia are so bad that teachers refuse to teach there.

Investing the money for the future is always preferable than giving civil servants and ministers a good time at some hotel.

Coming back to the million ringgit and Jean Todt, according to the minister, RM388,000 is to be paid to Todt for holidaying twice a year in Malaysia.


I’m not jealous – all I want to know is how do you spend RM170,000 (the cost of a single terrace house in Seremban) on a single holiday in Malaysia? Does it involve renting an island, say, the entire Pangkok Island resort? Are they being served lobster and champagne every day?


You really have to wonder what the government is thinking when they approved this sort of budget. It is really beyond belief and fit for Bolehland.

It is like they have lost their common sense completely. Is it any wonder that our personal tax rate cannot come down. We need to give more money to the government so that they can spend millions for people to enjoy our (in)famous hospitality.


“It is an intellectual insanity when doing the same things over & over, but hoping for the different result”

NIZAM @ ahmadafzainizam.wordpress.com
35009 Tapah

Categories: Uncategorized

Dasar Kerajaan Tak Boleh “Flip Flop” – Satu Pandangan dari Zaid Ibrahim

Salam,

Sekadar renungan. Mungkin ada kebenarannya yang perlu dilihat dan difikirkan dalam perspektif yang lebih meluas.

“Dasar Kerajaan Tak Boleh “Flip Flop” – Zaid Ibrahim, http://myzaidibrahim.wordpress.com/2009/06/26/dasar-kerajaan-tak-boleh-flip-flop/

Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri yang bercita cita besar dan dikatakan oleh penyokong nya jauh lebih “bersih” dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, akan membuat pengumuman baru mengenai penggunaan Bahasa Inggeris untuk mata pelajaran sains dan matematik tak lama lagi. Ramai menduga beliau akan merombak dasar yang telah diamalkan lebih 6 tahun lalu sejak diperkenalkan semasa Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.
Memang benar ramai anak Melayu masih ketinggalan dalam penguasaan Bahasa Inggris dan masalah ini tak boleh selesai dengan hanya mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris. Permasalahan penguasan Bahasa Inggeris oleh anak Melayu memerlukan satu kajian dan dasar khusus. Ianya tidak boleh dikaitkan dengan isu penggunaan Bahasa Inggeris untuk sains dan matematik sahaja.
Kita hairan mengapa selama 6 tahun terlaksana nya dasar tersebut, menteri-menteri, termasuk Timbalan Perdana Menteri sekarang mula memperkatakan tentang kelemahan dasar itu.Mereka tidak pernah meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap masalah itu. Kalaulah mereka benar-benar memikirkan kepentingan anak-anak kita di sekolah kononnya sekarang mereka rugi belajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris; mengapa sebuah dasar yang dikira gagal dan lemah dibiarkan berterusan sebegitu lama? Saya percaya perkara ini timbul kerana isu ini banyak diperkatakan oleh Pakatan Rakyat; jadi inilah cara UMNO dan Barisan Nasional bertindak – nak tunjukan seolah-olah merekalah yang lebih prihatin dan faham dengan isu tersebut.
Sepatutnya sebelum membuat keputusan itu, kerajaan perlu beri tahu dahulu kepada orang ramai keputusan kajian yang dibuat mengapa dasar ini perlu ditukar. Apakah itu sabenarnya punca permasalahan dan apakah kelemahan itu tidak boleh diatasi. Jika ianya kerana kita perlu tunjok cinta kita kapada bahasa ibunda kita dan dengan itu kita wajib mempelajari sains dan metamtik dalam Bahasa Melayu, timbul pula persoalan bagaimana kita dengan Bahasa Inggeris – apakah ia perlu dipelajari dan ditahap yang mana ia perlu dicapai.
Jika kita ingin letakkan standard atau tahap yang tinggi untuk Bahasa Inggeris dan terpaksa memberi tumpuan setimpal dengan kehendak itu, bukankah satu hari nanti ini pula dituduh sebagai bukti tidak sayang kepada Bahasa Kebangsaan? Menteri Pelajaran kita perlu lebih mendalam dalam kajian beliau mengenai soal pengguasan Bahasa Ingeris. Ia tidak semudah mewajibkan lulus kertas Bahasa Inggeris kepada pelajar SPM untuk meningkatkan penggunaan bahasa itu. Kalaulah kertas perperiksaan itu rendah standardnya (untuk mengurangkan calon yang gagal), itu juga satu pengkhianatan besar kepada anak-anak kita.
Harapan kita ialah supaya kerajaan BN ini menyediakan satu kajian yang dibuat dengan teliti sebelum meminda satu-satu dasar. Biarlah input dari orang ramai yang ada ilmu, pengalaman dalam pembelajaraan dan pengjaran serta dan berpengetahuan tinggi diterima. Lagipun Dr Mahathir melaksanakan dasar penggunaan Bahasa Inggeris itu supaya anak-anak Malaysia termasuk orang Melayu boleh meraih ilmu yang luas kerana bahasa ilmu sekarang ini ialah Bahasa Inggeris. Kalau kerajaan fikir dulu sebelum membuat sesuatu keputusan, rakyat juga akan untung. Jika tidak, ia jadi seperti pi mai, pi mai, tang tu juga. Ikut suka UMNO dan BN saja.
Sikap suka ubah dasar ikut sesuka hati pemimpin BN sama seperti dengan usaha UMNO yang kononnya mahu kepada perpaduan Melayu dengan PAS. Rasanya ini pun tidak difikir dan dihalusi terlebih dahulu. Sebab itu ramai rakyat merasa tertipu. Yang kita dengar sekarang PAS dan UMNO perlu bersatu. Mengikut Mukhriz Mahathir tanpa PAS dan UMNO bersatu , dan sekali gus tidak ada” Malay Unity” maka I Malaysia akan gagal. Kalau lah logik ini benar , mengapa tidak jaya kan Malay Unity itu dulu sabelum umumkan 1 Malaysia .. Bila PAS dan Pakatan Rakyat telah sebulat suara dan tegas menolak usaha UMNO ini, Perdana Menteri tak putus asa pula. Beliau terus berdakwah dengan mengatakan kita orang Melayu perlu bersatu, walau pun Timbalannya sendiri berkata dia tak tahu maksud PAS bila PAS memperkatakan tentang isi cadangan dan usaha untuk bersatu itu
Saya cadangkan Najib supaya jelaskan apa maksud dan tujuan UMNO nak bersatu dengan PAS. Oleh kerana PAS telah pun kata mereka tidak mahu bersatu dengan UMNO, eloklah Perdana Menter sendiri kupas panjang lebar mengapa perlunya kerjasama UMNO –PAS ini. Sama ada benar-benar nak satukan orang Melayu (dengan tidak mempedulikan warga Malaysia yang bukan Melayu) atau cuma mahu memecahbelahkan perpaduan Pakatan Rakyat. Kalau Najib tak sanggup berterus terang, lebih elok kalau dia tumpukan masa untuk memulihkan ekonomi dan kurangkan bercakap hal-hal yang tak ada faedah.
Saya dan ramai lagi rakyat biasa melihat cadangan ini hanyalah untuk menyelamatkan Najib dari serangan musuh-musuhnya dalam UMNO. Sepertilah Tun Abdullah Ahmad Badawi pada satu masa dulu yang begitu tertarik dengan muzhakarah dengan PAS. Sekarang kita tahu hasrat Pak Lah masa itu hanya untuk pertahankan dirinya dari serangan panglima-panglima besar dalam UMNO yang cuba menolaknya keluar. Dan mereka berjaya. Nampaknya Najib mungkin senasib dengan Pak Lah. Sebab itulah “kerajaan perpaduan” ciptaan Najib hanya mahu dijadikannya sebagai benteng baru untuk memanjangkan pemeritahannya sampai pilihan raya umum ke-13 nanti.
Comments (4)

Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri yang bercita cita besar dan dikatakan oleh penyokong nya jauh lebih “bersih” dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, akan membuat pengumuman baru mengenai penggunaan Bahasa Inggeris untuk mata pelajaran sains dan matematik tak lama lagi. Ramai menduga beliau akan merombak dasar yang telah diamalkan lebih 6 tahun lalu sejak diperkenalkan semasa Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

Memang benar ramai anak Melayu masih ketinggalan dalam penguasaan Bahasa Inggris dan masalah ini tak boleh selesai dengan hanya mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris. Permasalahan penguasan Bahasa Inggeris oleh anak Melayu memerlukan satu kajian dan dasar khusus. Ianya tidak boleh dikaitkan dengan isu penggunaan Bahasa Inggeris untuk sains dan matematik sahaja.

Kita hairan mengapa selama 6 tahun terlaksana nya dasar tersebut, menteri-menteri, termasuk Timbalan Perdana Menteri sekarang mula memperkatakan tentang kelemahan dasar itu.Mereka tidak pernah meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap masalah itu. Kalaulah mereka benar-benar memikirkan kepentingan anak-anak kita di sekolah kononnya sekarang mereka rugi belajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris; mengapa sebuah dasar yang dikira gagal dan lemah dibiarkan berterusan sebegitu lama? Saya percaya perkara ini timbul kerana isu ini banyak diperkatakan oleh Pakatan Rakyat; jadi inilah cara UMNO dan Barisan Nasional bertindak – nak tunjukan seolah-olah merekalah yang lebih prihatin dan faham dengan isu tersebut.


Sepatutnya sebelum membuat keputusan itu, kerajaan perlu beri tahu dahulu kepada orang ramai keputusan kajian yang dibuat mengapa dasar ini perlu ditukar. Apakah itu sabenarnya punca permasalahan dan apakah kelemahan itu tidak boleh diatasi. Jika ianya kerana kita perlu tunjok cinta kita kapada bahasa ibunda kita dan dengan itu kita wajib mempelajari sains dan metamtik dalam Bahasa Melayu, timbul pula persoalan bagaimana kita dengan Bahasa Inggeris – apakah ia perlu dipelajari dan ditahap yang mana ia perlu dicapai.

Jika kita ingin letakkan standard atau tahap yang tinggi untuk Bahasa Inggeris dan terpaksa memberi tumpuan setimpal dengan kehendak itu, bukankah satu hari nanti ini pula dituduh sebagai bukti tidak sayang kepada Bahasa Kebangsaan? Menteri Pelajaran kita perlu lebih mendalam dalam kajian beliau mengenai soal pengguasan Bahasa Ingeris. Ia tidak semudah mewajibkan lulus kertas Bahasa Inggeris kepada pelajar SPM untuk meningkatkan penggunaan bahasa itu. Kalaulah kertas perperiksaan itu rendah standardnya (untuk mengurangkan calon yang gagal), itu juga satu pengkhianatan besar kepada anak-anak kita.


Harapan kita ialah supaya kerajaan BN ini menyediakan satu kajian yang dibuat dengan teliti sebelum meminda satu-satu dasar. Biarlah input dari orang ramai yang ada ilmu, pengalaman dalam pembelajaraan dan pengjaran serta dan berpengetahuan tinggi diterima. Lagipun Dr Mahathir melaksanakan dasar penggunaan Bahasa Inggeris itu supaya anak-anak Malaysia termasuk orang Melayu boleh meraih ilmu yang luas kerana bahasa ilmu sekarang ini ialah Bahasa Inggeris. Kalau kerajaan fikir dulu sebelum membuat sesuatu keputusan, rakyat juga akan untung. Jika tidak, ia jadi seperti pi mai, pi mai, tang tu juga. Ikut suka UMNO dan BN saja.

Sikap suka ubah dasar ikut sesuka hati pemimpin BN sama seperti dengan usaha UMNO yang kononnya mahu kepada perpaduan Melayu dengan PAS. Rasanya ini pun tidak difikir dan dihalusi terlebih dahulu. Sebab itu ramai rakyat merasa tertipu. Yang kita dengar sekarang PAS dan UMNO perlu bersatu. Mengikut Mukhriz Mahathir tanpa PAS dan UMNO bersatu , dan sekali gus tidak ada” Malay Unity” maka I Malaysia akan gagal. Kalau lah logik ini benar , mengapa tidak jaya kan Malay Unity itu dulu sabelum umumkan 1 Malaysia .. Bila PAS dan Pakatan Rakyat telah sebulat suara dan tegas menolak usaha UMNO ini, Perdana Menteri tak putus asa pula. Beliau terus berdakwah dengan mengatakan kita orang Melayu perlu bersatu, walau pun Timbalannya sendiri berkata dia tak tahu maksud PAS bila PAS memperkatakan tentang isi cadangan dan usaha untuk bersatu itu.


Saya cadangkan Najib supaya jelaskan apa maksud dan tujuan UMNO nak bersatu dengan PAS. Oleh kerana PAS telah pun kata mereka tidak mahu bersatu dengan UMNO, eloklah Perdana Menter sendiri kupas panjang lebar mengapa perlunya kerjasama UMNO –PAS ini. Sama ada benar-benar nak satukan orang Melayu (dengan tidak mempedulikan warga Malaysia yang bukan Melayu) atau cuma mahu memecahbelahkan perpaduan Pakatan Rakyat. Kalau Najib tak sanggup berterus terang, lebih elok kalau dia tumpukan masa untuk memulihkan ekonomi dan kurangkan bercakap hal-hal yang tak ada faedah.

Saya dan ramai lagi rakyat biasa melihat cadangan ini hanyalah untuk menyelamatkan Najib dari serangan musuh-musuhnya dalam UMNO. Sepertilah Tun Abdullah Ahmad Badawi pada satu masa dulu yang begitu tertarik dengan muzhakarah dengan PAS. Sekarang kita tahu hasrat Pak Lah masa itu hanya untuk pertahankan dirinya dari serangan panglima-panglima besar dalam UMNO yang cuba menolaknya keluar. Dan mereka berjaya. Nampaknya Najib mungkin senasib dengan Pak Lah. Sebab itulah “kerajaan perpaduan” ciptaan Najib hanya mahu dijadikannya sebagai benteng baru untuk memanjangkan pemeritahannya sampai pilihan raya umum ke-13 nanti.”

“It is an intellectual insanity when doing the same things over & over, but hoping for the different result”

NIZAM @ ahmadafzainizam.wordpress.com
35009 Tapah

Categories: Uncategorized
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.